Onderhoud en reparatie

Inleiding

Onderhoud en reparatie van je polyester kajak is eenvoudiger dan je denkt! Met een beetje geduld en nauwkeurig werken kun je al veel bereiken. Een paar richtlijnen helpen je om succesvol te werken met polyester. Allereerst is het belangrijk dat je werkplaats minimaal 16 °C is, zodat de hars optimaal uithardt. Zorg er vervolgens voor dat je de juiste hoeveelheden hars en harder zorgvuldig afweegt; een simpele huishoudweegschaal is hiervoor voldoende en zorgt ervoor dat je mengverhouding nauwkeurig klopt. Zo ben je al een stap dichter bij een succesvol resultaat.

Daarnaast kun je met enige handigheid zelf aanpassingen en uitbreidingen aan je kajak realiseren, zoals het inbouwen van een kompas of voetpomp. Bij een kanovereniging vind je vaak leden met ervaring in polyesterbewerking, die je graag adviseren over technieken en materialen. Kortom, met de juiste kennis en hulpmiddelen kun je je kajak eenvoudig onderhouden en aanpassen aan je eigen wensen!

Inhoud deze pagina

Speling Werner peddel

installeren Kompas

installeren Voetpomp

D.D. lak

Kayak insteek wielen

Kayak oplaad hulp

Project Anas Acuta

Repareren Gelcoat

Repareren Groenlander

Velen van ons die met een deelbare Werner peddel varen kennen het probleem. Na verloop van tijd komt er speling op het koppel systeem van de peddel. Dit is een gekend probleem dat relatief eenvoudig is op te lossen.

Installeren van een kompas, een eenvoudige klus die je zelf kan doen.

Voor het plaatsen van een voetpomp iets meer lef nodig, maar het is wel zelf te doen met wat geduld en een goede voorbereiding.

Aanbevolen afwerking voor een nieuwe kayak: D.D. Lak

Een praktische, zelfgemaakte oplossing die transport van je kajak aanzienlijk vergemakkelijkt, is het installeren van insteekwieltjes.

Je kajak op je auto laden is meestal geen probleem als met twee personen of meer bent. Als je alleen bent dan wordt het andere koek.

Deze iconische kajak, gebouwd in 1979, staat bekend om zijn tijdloze ontwerp en uitstekende prestaties op het water.

Na verloop van tijd krijgt elke kajak last van zogenaamde “Sider cracks”. Dit zijn sterren in het oppervlak van de gelcoat.

De “Groenlander” van Tahe Marine leek aanvankelijk slechts een kleine reparatie te vereisen, vermoedelijk een lekkage rond de kuiprand.