Anas Acuta

Voorwoord

Donderdag 23 september 2013

Introductie van het project

Welkom bij mijn nieuwe project! Dit keer staat een klassieker centraal: de Anas Acuta van Valley. Deze iconische kajak, gebouwd in 1979, staat bekend om zijn tijdloze ontwerp en uitstekende prestaties op het water. Na mijn ervaring met de Groenland kajak van Tahé Marine voelde ik dat het tijd was voor een upgrade. Hoewel de Groenlander goed rolt, paste ik niet optimaal in het smalle ontwerp, waardoor mijn benen vaak wat gevoelloos werden na langere tochten. Nu kies ik voor de Anas Acuta en het verschil is direct merkbaar!

Eerste indrukken en proefvaart

Na de aankoop van de Anas Acuta kon ik niet wachten om hem uit te proberen. De proefvaart stelde niet teleur; deze kajak voelt degelijk en precies aan, en zelfs zonder aanpassingen aan de cockpit had ik al een betere zit dan in mijn vorige kajak. Uiteraard moest ik hem bij thuiskomst nog even verder testen met mijn Groenland-peddel. De Anas Acuta verraste opnieuw: hij rolt soepel, biedt stabiele balance braces, en zelfs de handrol gaat moeiteloos.

Deze eerste ervaringen bevestigen dat dit de juiste keuze is voor mijn stijl en lichaamsbouw, en dat er nog veel potentieel in zit voor verdere personalisatie en verbetering.

Het Restauratieproces

Het plan is om deze klassieker volledig in ere te herstellen. Aangezien deze Anas Acuta in 1979 is gebouwd, is er onderhoud en vernieuwing nodig om hem weer in topconditie te krijgen. Morgen begin ik met de eerste stap van de restauratie: het herstellen van de romp en het aanpassen van de cockpit, zodat de kajak perfect op mijn lichaamsmaten en peddelstijl aansluit.

De planning voor de restauratie omvat onder andere:

  • Controle van de romp en structuur – inspecteren op beschadigingen en slijtages.
  • Interieur aanpassingen – het zitgedeelte en de voetsteunen aanpassen voor een comfortabele en stevige zit.
  • Finishing touch – het vernieuwen van de lak, het eventueel bijwerken van de gelcoat en het personaliseren van enkele details.

Het doel is om de kajak zowel esthetisch als functioneel weer in de staat van een nieuwe Anas Acuta te brengen, zonder het klassieke karakter te verliezen.

Verwachtingen voor de toekomst

Met deze Anas Acuta wil ik mijn vaardigheden verder ontwikkelen en nieuwe technieken uitproberen. De mogelijkheden voor dynamische bewegingen, zoals rollen en balanceren, zijn uitstekend, wat mij motiveert om nog verder te gaan in de Groenlandse peddeltechnieken. Deze kajak, met zijn stabiele en responsieve eigenschappen, zal ongetwijfeld een betrouwbare metgezel worden voor de avonturen die ik in gedachten heb.

Start van de restauratie.

Introductie van project 1: Start van de restauratie

De restauratie van mijn Anas Acuta uit 1979 is officieel begonnen! Na een succesvolle proefvaart, waarbij de kajak zijn potentie al liet zien, kwamen helaas ook enkele gebreken naar voren. Zo bleek het dag compartiment na het varen vol water te zitten, veroorzaakt door een lekkende aanvoerslang van de handpomp. Gelukkig had ik nog een vervangende slang liggen, en na wat krap werk in het compartiment (met handen die eigenlijk net iets te groot zijn) is het gelukt: alles blijft nu droog. Klus één is voltooid!

Schoonmaken en voorbereiden

Met het lek gerepareerd, kan ik me nu richten op de voorbereidingen voor de volledige restauratie. De volgende stappen omvatten:

    1. Het Strippen van de Kajak
      De eerste taak is het verwijderen van oude stickers en overige restanten op de romp. Vervolgens ga ik de binnenkant grondig reinigen. Er zit schimmel in de compartimenten, dus gebruik ik een schimmeldodend middel om de binnenkant goed schoon te maken.
    2. Schuren, Schuren en Nog eens Schuren
      Zodra de boot binnen is en volledig ontdaan is van oude stickers en vuil, begin ik met het schuren. Mijn plan is om beschadigde delen volledig kaal te maken en daarna opnieuw in de gelcoat te zetten. Dit is een intensieve klus, maar het biedt me de perfecte kans om mijn vaardigheden in polyesterrestauratie aan te scherpen. Een uitdaging, maar ik zie het als een waardevol leerproject.
    3. Bescherming van de Binnenkant
      Na het schuren wil ik de binnenkant afwerken met DD-lak. Deze duurzame lak voorkomt dat vuil zich ophoopt en biedt extra bescherming tegen vocht en schimmel, net zoals ik eerder bij mijn Explorer heb gedaan.

Aanpassen van de voetsteunen

Tijdens de proefvaart merkte ik dat de huidige schuimlaag van vijftien centimeter tegen het voetschot nog steeds niet voldoende is om mijn voeten comfortabel te plaatsen. Daarom heb ik besloten om de schuimlaag te verwijderen en te vervangen door Yakima voetsteunen. Dit heeft als extra voordeel dat de kajak hierdoor ook beter aanpasbaar wordt, zodat anderen de boot eveneens kunnen gebruiken.


Eerste grote project: “Het dek en de bevestigingspunten”.

Het dek verdient extra aandacht, en de eerste stap is het gladmaken van de ruwe polyester dek geleiders. Na het goed schuren, reinigen en ontvetten met aceton zijn de bevestigingspunten klaar voor afwerking.

    1. Gelcoat en Pigmenten
      Ik heb de bevestigingspunten voorzien van een zwarte, zijdeglans pigment in de gelcoat. Het contrast tussen het zwart en de rest van de kajak geeft een strakke uitstraling en biedt een modernere look aan de klassieker.
    2. Dek en Onderschip Strip
      De strip die het dek en onderschip scheidt, heeft momenteel een ongewone blauw-paarse kleur. Ik ben van plan deze ook te voorzien van het zwarte zijdeglans pigment voor een uniforme, stijlvolle afwerking.

Fase 1: Vooruitgang en geduld

Met de eerste fase van het restauratieproject achter de rug, laat ik de nieuwe gelcoat enkele dagen goed uitharden voordat ik verder ga met de volgende stappen. Werken met polyester vraagt om nauwkeurigheid en geduld, dus ik neem de tijd om elk detail zorgvuldig af te ronden. De eerste stappen zijn gezet, en ik ben enthousiast over de transformatie die deze Anas Acuta gaat ondergaan!

Restauratie Anas Acuta 2.

Update restauratie: Dekfittingen gereed en nieuwe gelcoat kleur

De restauratie van mijn Anas Acuta verloopt voorspoedig! Terwijl ik met het werk vorder, merk ik dat de geur van polyester constant aanwezig blijft – een kleine ongemak tijdens het proces. Toch zijn de eerste resultaten zichtbaar, en dat maakt het de moeite waard.

Dekfittingen: versteviging en vernieuwing

De dekfittingen zijn inmiddels afgerond. Na twee lagen gelcoat zijn ze niet alleen verstevigd, maar ook volledig vernieuwd op plekken waar slijtage zichtbaar was. De fittingen zijn nu sterk genoeg om lang mee te gaan en bieden de stevigheid die nodig is voor de dekbelijning en andere bevestigingspunten. De keuze voor zwarte gelcoat creëert een prachtig contrast met het dek en geeft de kajak een moderne, professionele uitstraling.

Gelcoat herstel van het dek

Nu de fittingen zijn voltooid, focus ik me op de volgende uitdaging: het herstellen van beschadigde stukken gelcoat en het aanpakken van enkele diepe barsten in het dek. Hier volgen de stappen die ik heb ondernomen:

    1. Verwijderen van gebarsten gelcoat
      De gebarsten en versleten stukken gelcoat heb ik zo grondig mogelijk verwijderd. Dit is essentieel om een glad en stevig oppervlak te creëren en voorkomt dat barsten later opnieuw verschijnen.
    2. Nieuw kleurenpalet
      Om kleurverschillen te minimaliseren, heb ik besloten om de grotere vlakken in een neutrale grijze tint te schilderen. Deze kleur voegt een subtiele en moderne look toe aan de klassieke kajak en blendt mooi met het bestaande dek.
    3. Vervanging van het kompasplaatje
      Oorspronkelijk zat er een Suunto-kompas op het dek, maar dat was helaas verdwenen, met enkel een plastic plaatje dat een gat bedekte.

Het proces begon met het maken van een mal van karton, die zorgvuldig op maat werd gesneden om aan alle eisen te voldoen. Deze mal diende als basis voor het uiteindelijke ontwerp. Vervolgens werd de vorm overgebracht op een polyether plaat, die met precisie werd uitgesneden en afgewerkt. Het resultaat? Een perfect passend paneel dat niet alleen functioneel is, maar ook esthetisch naadloos aansluit.


Uitharden en polijsten

Met de dekfittingen en gelcoat herstellingen afgerond, moet alles nu weer een paar dagen uitharden. Zodra de gelcoat volledig is uitgehard, ga ik polijsten om een mooie, glanzende afwerking te creëren. Dit zal de kleuren verder laten opvallen en het dek een strak uiterlijk geven.

Vooruitblik

Ik ben enorm tevreden met de vooruitgang tot nu toe en kijk uit naar het uiteindelijke resultaat. De combinatie van de nieuwe grijze tint, het strakke zwarte contrast, en het vervangen van het kompas gat geeft deze klassieker een eigentijdse look zonder afbreuk te doen aan zijn oorspronkelijke karakter. Zodra alles is uitgehard en gepolijst, verwacht ik dat de kajak zowel qua uiterlijk als qua functionaliteit klaar zal zijn voor vele avonturen op het water.

Restauratie Anas Acuta 3

Stap voor stap: Het repareren van beschadigd polyester en verwijderen van de oude kielstrip

De restauratie van mijn Anas Acuta is in volle gang, en nu is het tijd om het onderschip aan te pakken. Dit is geen licht werk: zowel de beschadigde polyester plekken als de verouderde kielstrip vragen om zorgvuldige aandacht en veel geduld. Hoewel ik aanvankelijk wat opzag tegen het verwijderen en vernieuwen van de kielstrip, ben ik vastbesloten om het project met de nodige precisie en controle uit te voeren.

Het onderschip: Schadeanalyse en voorbereiding

De eerste stap in dit proces is het in kaart brengen van de opgelopen schade aan het polyester van het onderschip. Dit houdt in dat ik de beschadigde plekken goed inspecteer, deze plekken vervolgens verder openmaak om ze tot op het gezonde materiaal af te werken, zorgvuldig schoonmaak, en het gebied vervolgens afplak. Dit is cruciaal voor een sterke, duurzame reparatie.

Verwijderen van de oude kielstrip

De kielstrip verwijderen was een klus waar ik tegenop zag, maar met de juiste aanpak bleek het beheersbaar:

    1. Handmatig verwijderen van de kielstrip
      Na wikken en wegen besloot ik de kielstrip met de hand te verwijderen, met schuurpapier in plaats van een slijptool of Dremel. Hoewel dit meer tijd kost, biedt de handmatige methode veel controle en voorkomt het onnodige beschadigingen aan de romp. Ik begon met grof schuurpapier en stapte geleidelijk over op fijner schuurpapier. Dit geduldige werk zorgde voor een gecontroleerde en nauwkeurige verwijdering van de kielstrip, zonder de structuur van de kajak te verstoren.
    2. Vullen van gaten met Polyesterhars
      Na het verwijderen van de strip vulde ik de vrijgekomen gaten met polyesterhars. Dit vormt een gladde en stevige basis voor de nieuwe kielstrip. Zodra de hars volledig was uitgehard, plakte ik het gebied af, precies op de plek waar de oude strip had gezeten, wat een goede leidraad bood voor het aanbrengen van de nieuwe strip.

Het aanbrengen van de nieuwe kielstrip

Met het voorbereidende werk voltooid, kon ik de nieuwe kielstrip aanbrengen:

    1. Aanbrengen van glasvezel en Polyesterhars
      De nieuwe kielstrip maakte ik door glasvezelband te combineren met polyesterhars. Deze combinatie zorgt voor een duurzame en slijtvaste beschermlaag. Het aanbrengen van de glasvezelband vereist zorgvuldigheid om te voorkomen dat er luchtbellen ontstaan, die de structuur zouden kunnen verzwakken.
    2. Afwerking met witte topcoat
      Na het uitharden van de kielstrip werkte ik deze af met een witte topcoat. Dit zorgde niet alleen voor een esthetische afwerking, maar ook voor extra bescherming. Tegelijkertijd vulde ik de overige beschadigde plekken op het onderschip met dezelfde topcoat, om het geheel strak en uniform te maken.

Eindfase: Schuren, polijsten en uitharden

Nu alles goed is uitgehard, heb ik de gerepareerde bodem glad geschuurd en gepolijst, zodat het onderschip weer een glad en egale uitstraling heeft. De kielstrip laat ik nog enkele dagen volledig uitharden om ervoor te zorgen dat deze sterk en duurzaam blijft, klaar voor vele toekomstige avonturen.

Eindresultaat en evaluatie

Tot nu toe ben ik buitengewoon tevreden met het resultaat. De nieuwe kielstrip zit stevig, sluit mooi aan bij de rest van het schip en geeft de kajak weer de bescherming die nodig is. Deze intensieve reparatie heeft het onderschip niet alleen verbeterd qua uiterlijk, maar ook versterkt voor langdurig gebruik.

Restauratie Anas Acuta 4

Stuurboord, de jongetjes licht blauwe rand verwijderd!!!! Een boot, schip en dus ook een kajak is vrouwelijk dus niet licht blauw en ja! Ook geen rose!.

Deze rand is alleen cosmetisch. De schaal van het boven dek en het onderschip zijn aan de binnenkant met glasvezelband en polyester hars met elkaar verbonden. Dan blijft de naad aan de buitenkant over en daar word dan deze band op bevestigd.

Nu was de band van de Anas Acuta van een soort rubber, maar over geschilderd en dus verdroogd. Na mijn goede ervaring met de kielstrip heb ik de stoot rand opgebouwd van polyester hars en daarna afgewerkt met top coat.

Ziet er nu goed uit. Eerst maar eens een paar dagen laten uit harden.

Restauratie Anas Acuta 5

Buitenkant compleet: De Anas Acuta krijgt zijn klassieke glans terug

Na een maand van intensief werk kan ik met trots melden dat de buitenkant van de Anas Acuta volledig gereed is! Het project vordert gestaag zonder grote tegenslagen, en de kajak begint echt vorm te krijgen. De buitenkant is nu zo goed als nieuw, met de nodige reparaties en een prachtige afwerking. Hieronder een overzicht van de stappen en de resultaten van de afgelopen maand.

Reparaties en versterkingen

Om de Anas Acuta in topconditie te krijgen, was er flink wat werk nodig aan de buitenkant:

    1. Repareren van Kraakschade
      De ergste kraakschade op de romp is zorgvuldig gerepareerd, zodat de kajak weer volledig stevig en waterdicht is.
    2. Nieuwe Kielstrip
      De oude kielstrip is vervangen door een nieuwe, waardoor de romp beter beschermd is tegen krassen en slijtage tijdens toekomstige avonturen op ruwe ondergronden.
    3. Versterken van de Grijplijnen
      De ogen voor de grijplijnen aan de voorzijde zijn verstevigd, wat de veiligheid vergroot en de lijnen meer betrouwbaarheid geeft tijdens het gebruik.

Polijsten: De laatste stap naar een glanzende afwerking

Na alle reparaties was het tijd voor het grote polijstwerk. Het polijsten heeft veel tijd en energie gekost, maar het resultaat mag er zijn: de romp straalt als nooit tevoren en de kajak ziet er weer uit als nieuw. Het glanzende oppervlak geeft de Anas Acuta niet alleen een frisse look, maar zorgt ook voor betere hydrodynamica op het water.

Een extraatje: De originele Valley stickers

Soms heb je een beetje geluk nodig. Bij een bezoekje aan Arjan Bloem in Wormerveer kreeg ik een mooie verrassing: een set originele Valley stickers! Dankzij deze stickers heeft de kajak nu weer zijn authentieke uitstraling terug. Met de stickers en de nieuwe belijning heeft de boot echt “smoel” gekregen. Het is een prachtig detail dat de restauratie net dat beetje extra karakter geeft.

Volgende fase: De binnenkant van de Kajak

Hoewel de buitenkant nu volledig gereed is, wacht er nog een flinke klus aan de binnenkant van de kajak. Hier ligt nog veel werk en ik hoop stiekem dat ik het project tegen januari kan afronden. Dit zijn de komende stappen:

    1. Aanpassen van de Cockpit
      In de cockpit moet een en ander vlak gemaakt worden, zodat ik voetsteunen kan plaatsen. Ook zal ik meteen de cockpit verstevigen voor extra stabiliteit.
    2. Binnenkant Voorbereiden en Beschermen
      Zodra de aanpassingen zijn gedaan, zal ik de binnenkant afwerken met DD-lak. Dit zorgt voor een sterke, vuilafstotende laag die de binnenkant beschermt en onderhoud gemakkelijker maakt.
    3. Installeren van een Nieuw Zitje
      Tot slot komt er een nieuw zitje in de kajak voor een comfortabelere peddelervaring.

Doelstelling: Gereed voor de zwembadcursus

De volgende stappen vereisen precisie en zorgvuldigheid, maar mijn doel is om de kajak tegen januari helemaal gereed te hebben. Dit zou perfect uitkomen voor de zwembadcursus, waar ik hem dan kan uitproberen en de eerste rollen kan maken met deze ‘nieuwe’ Anas Acuta.

Blijf op de hoogte voor de komende updates over het werk aan de binnenkant en de uiteindelijke testvaart in het zwembad!

Restauratie Anas Acuta 6

Inventarisatie en plan van aanpak cockpit.

Zoals je kan zien is hier wel wat eer te behalen. Als eerste zal ik de oude lijm resten en het vuil verwijderen. Daarna alle oneffenheden schuren. Er heeft denk ik vroeger een stang in gezeten als voetsteun. De restanten van de voetsteun platen zitten er nog in. Dit moet vlak worden gemaakt, zodat ik Yakima voetsteunen in de cockpit kan monteren.

Dan zit er ter hoogte van de scheg bediening nog een fiks gat wat gerepareerd moet worden. Ook hier gaat even tijd in zitten. Ook dit moet netjes glad gemaakt worden om tijdens het rollen geen schade aan je pak of been op te lopen.

Nadat dit gereed is zal ik de zijkanten nog eens extra verstevigen met glasvezel band en polyester hars.

Als dit allemaal gebeurt is word alles in de DD lak gezet (drie keer), zodat de cockpit makkelijk schoon is te maken. Gezien de verschillende bruine kleuren van het polyester nu, zal ik het de DD lak in het wit bestellen, zodat het één geheel wordt.

Restauratie Anas Acuta 7

Een stap vooruit: Voetsteunen installeren na verplichte Pauze

Na een tijdelijke onderbreking – eerst door een reparatie aan een Nordkap en vervolgens door een sleutelbeenbreuk – ben ik eindelijk weer terug aan het werk aan mijn Anas Acuta. De afgelopen acht weken lagen de benodigde onderdelen klaar: een set Yakima voetsteunen, bekend om hun stevigheid en betrouwbaarheid.

Installeren van de Voetsteunen

De installatie van de Yakima voetsteunen is een relatief eenvoudige taak, maar eentje die nauwkeurigheid vereist voor een goede pasvorm en comfort. Hieronder beschrijf ik de stappen die ik heb gevolgd:

    1. Bepalen van de Positie
      Ik heb eerst de steunen op de juiste plek gemonteerd en getest om zeker te zijn dat de positie comfortabel is voor lange afstanden.
    2. Reinigen en Lakken van de Cockpit
      Nadat de positie bepaald was, verwijderde ik de steunen tijdelijk en reinigde ik de gehele cockpit grondig. Daarna bracht ik een laag witte DD-lak aan, een beschermende coating die de cockpit eenvoudig schoon te houden maakt en zorgt voor een gladde, vuilafstotende afwerking.
    3. Definitieve Installatie van de Voetsteunen
      Na het uitharden van de lak heb ik de steunen weer teruggeplaatst en definitief gemonteerd. Nu zijn ze stevig verankerd en klaar voor gebruik.

Een uitdaging met het zitje

Hoewel de voetsteunen goed op hun plek zitten, heb ik bij het stoeltje nog een kleine uitdaging: er blijft aan beide zijkanten een stukje ruimte over dat opgevuld moet worden voor een goede, stabiele pasvorm. Ik heb nog geen definitieve oplossing hiervoor, maar met wat geduld en improvisatie verwacht ik dat er vanzelf een idee naar boven komt.

Volgende stappen en verwachtingen

Met de voetsteunen op hun plek en de cockpit voorzien van een duurzame laklaag, is de kajak een stap dichter bij voltooiing. Zodra ik een oplossing heb gevonden voor het stoeltje, kan ik verder met de laatste aanpassingen.

Restauratie Anas Acuta 8

Een belangrijke mijlpaal: De Anas Acuta is zwembad-klaar

De restauratie van de Anas Acuta nadert zijn voltooiing, en de kajak is nu klaar voor zijn eerste test in het zwembad! De cockpit is bijna volledig afgewerkt: de Yakima-voetsteunen zijn geplaatst, en voor kniesteun heb ik kunststof blokken onder het dek aangebracht. Het oorspronkelijke zitje gebruik ik voorlopig nog, omdat er voor het nieuwe zitje nog enkele aanpassingen nodig zijn.

Voorbereidingen voor de zwembadtest

Zaterdag gaat de Anas Acuta mee naar het zwembad voor een uitgebreide proefvaart, waarbij ik het zitcomfort en de kniesteunen kan testen en eventueel bijstellen. De kunststof kniesteunen onder het dek geven extra controle en zijn voorlopig grofweg op maat gesneden. Na de test kan ik deze precies op maat aanpassen voor optimaal comfort en stabiliteit.

In mijn oude Nordkapp gebruikte ik ook dit type kniesteunen, en de ervaring met deze ondersteuning zou de rolprestaties en de algehele controle moeten verbeteren.

Waterdichte compartimenten en extra bescherming

Tijdens de zwembadtest kan ik ook de waterdichtheid van de compartimenten controleren. Als deze volledig waterdicht blijken, ga ik ze volgende week behandelen met DD-lak voor extra bescherming en een nette afwerking. Hierdoor blijven de compartimenten eenvoudiger schoon en worden ze slijtvaster.

Zwembadtest: Geslaagd!

De eerste test in het zwembad is succesvol verlopen! De Anas Acuta blijkt uitstekend te rollen, wat meteen een groot pluspunt is. Daarnaast zijn de compartimenten gelukkig volledig waterdicht gebleken, wat betekent dat ze klaar zijn voor de laatste afwerking met DD-lak. Deze beschermlaag zal de compartimenten toonbaarder maken en nog beter beschermd tegen vocht en vuil.