Kompas

Installeren van een kompas.

Het eerste wat ik gedaan heb aan mijn kajak is het installeren van het kompas. Af fabriek moest dat €150,= kosten. Een los Silva P70 kompas kost bij een kajak shop tussen de €60,= tot €70,=. Technisch gezien draaien ze er bij de fabriek vier parker-schroeven op de plaats waar je kompas gemonteerd word. Lijken mij wel hele dure schroeven. Het nadeel van deze schroeven is ook nog eens, dat meestal de puntjes door het dek heen steken, zodat je b.v. je waterdichte zakken er aan open kunt halen.

Dus een eenvoudig karweitje wat je heel goed zelf kunt doen. Ik gebruik in plaatst van de mee geleverde schroeven roestvast stalen moertjes en boutjes. Bij het kompas zit een mal die je kunt gebruiken om vier gaatjes te boren. Dan steek je vanbinnen uit de boutjes door de (Krap geboorde) gaatjes en draai het eerste boutje op de moertjes.

Dan het kompas plaatsen en vervolgens de volgende twee moertjes op de boutjes draaien. Het tweede boutje borgt dan het eerste boutje, zodat dit niet los kan raken. Doordat je eerst een boutje plaatst en dan het kompas blijft er een klein beet je ruimte onder het kompas zitten zodat het water makkelijk weg kan. Het voordeel hiervan is ook dat de eventuele oneffen heden van de gel coat worden opgevangen zonder schade aan te richten.

Dit is een klus die iedereen zelf uit kan voeren.

Vertrouw je het niet dat je boot waterdicht is kan je altijd nog wat zeewater bestendige kit aan de binnenkant van boot tegen de boutjes aanbrengen. Ik doe dit eigenlijk nooit en heb nog nooit lekkage gehad. Als je maar zorgt dat de gaatjes die je boort niet te groot zijn, zodat de boutje strak in de gaatjes gedraaid moeten worden.

Klus geklaard.