Rügen  Duitsland 2014

Het eiland Rügen

Onlangs hebben wij een geweldige week doorgebracht op het adembenemende eiland Rügen, gelegen in Oost-Duitsland. Met zijn indrukwekkende kustlijnen en ongerepte natuur bleek Rügen de perfecte bestemming voor een actieve vakantie. Het weer werkte uitstekend mee en alle geplande kajaktochten verliepen vlekkeloos – een prestatie op zich, gezien de onvoorspelbaarheid die vaak gepaard gaat met het plannen van dergelijke avonturen.

Een cruciaal onderdeel van onze voorbereidingen was het gebruik van de marifoonkanalen. Kanaal 67 bood betrouwbare weersinformatie voor de Noord-Europese zee, en kanaal 16 fungeerde als onmisbare nood- en oproepfrequentie. Elke ochtend van 07:45 tot 08:15 werden de weersvoorspellingen uitgezonden. Dankzij deze informatie konden we goed voorbereid onze tochten starten, wat bijdroeg aan een veilige en plezierige ervaring.

Na ons geïnstalleerd te hebben, was het tijd om te eten. Hoewel de avond fris was, wisten we dat dit niet ongewoon was met de koude zeewind – de watertemperatuur van de Oostzee was immers slechts 7°C. Na het plannen van de eerste vaardag besloten we vroeg naar bed te gaan. De lange reis en de voorbereidingen hadden hun tol geëist, en we wilden uitgerust aan het avontuur beginnen.

Met de belofte van een prachtige week voor ons, konden we niet wachten om de indrukwekkende kustlijnen van Rügen vanaf het water te verkennen.

Rügen

Bezochte campings

Küstencamp

Hoewel de camping op internet als luxe werd gepresenteerd, werden we bij aankomst enigszins verrast. De vraag rees al snel of dit daadwerkelijk een vijfsterrencamping was. Toch boden het schone sanitair en de nabijheid van de zee voldoende geruststelling om hier te blijven. De eigenaar leek weinig waarde te hechten aan regels over waar we precies moesten staan, wat ons de vrijheid gaf een goede plek te kiezen.

Ostseecamp

Onze kampeerplek bevindt zich op een uitgestrekt, open veld waar de voorzieningen zich op enige afstand bevinden. Dit betekent dat we slim moeten plannen: waterzakken vullen doen we bijvoorbeeld direct wanneer we naar het sanitairgebouw lopen. De omgeving is hier opvallend vlak, wat een ander landschap biedt dan we eerder tegenkwamen.

We bevinden ons dicht bij het water, een locatie die zowel voordelen als uitdagingen met zich meebrengt. De nabijheid van de zee zorgt voor een prachtig uitzicht, maar biedt weinig natuurlijke beschutting tegen de wind. Gelukkig biedt onze tarp een uitstekende uitkomst om wat extra beschutting te creëren.

Een minpuntje is de doordringende geur van rottend zeegras, die in deze omgeving helaas niet te vermijden is.

Dranske – Derbug.

Nautische gegevens:

  • Wind O tot NO 4 later 5 bft.
  • Water 7 °C.
  • Lucht 14 °C.
  • Golfhoogte 0,75 meter.

Na een frisse nacht waarin we heerlijk warm hebben geslapen, begint de eerste ochtend van ons zeekamp. De groep is enthousiast en klaar voor een avontuurlijke dag. Hoewel er een stevige wind staat, maken we ons geen zorgen; met een ervaren team zoals het onze is moet dit geen probleem zijn.

Na het ontbijt begint het omkleden. De droogpakken worden tevoorschijn gehaald en we hijsen ons in volledige zeekajakuitrusting. Vervolgens begeven we ons door het hek, over het zandpad, de trap af, en via het strand naar de zee.

De eerste uitdaging van de dag wacht in de branding. Hier zitten rotsen verstopt onder de zeespiegel, wat extra voorzichtigheid vereist. Ik ga als eerste door de branding, met Piet als sluitstuk van de groep. Gelukkig komt iedereen veilig en zonder problemen door dit lastige stuk, en kunnen we aan onze tocht beginnen.

We varen met de wind in de rug langs de kust, buiten de branding, in westelijke richting. Het gaat gestaag, en al snel komen we in een goed ritme. Op de kaart zoeken we een geschikte plek voor de lunchpauze, in de buurt van een verboden gebied. Veel stukken langs de kust zijn aangewezen als natuurreservaat, zogenaamde rode zones, waar aanlanden strikt verboden is. De kustwacht patrouilleert actief en houdt ons goed in de gaten, wat we via de marifoon te horen krijgen. In de groene zones mogen we gelukkig wel varen en aanmeren, zolang we ongemotoriseerd blijven.

We kiezen een mooie plek op de landtong Derbug voor onze pauze. Na het eten en een korte rust vertrekken we in tegengestelde richting terug naar ons vertrekpunt. De terugtocht biedt meer uitdaging: de wind staat nu tegen en de golven worden steeds steviger. Ook de branding lijkt bij terugkomst hoger dan bij vertrek. Toch komen we beheerst en zonder schade aan bij onze landingsplaats.

Wat opvalt, is dat we geen zeehonden of roofvogels hebben gezien. Het heldere water van de Oostzee is echter indrukwekkend; we kunnen verrassend diep onder water kijken. Lokale vissers staan vaak vanaf het strand tot hun middel in het koude water, wat hun vakmanschap onderstreept.

Na het aanlanden dragen we de kajaks weer naar boven, over het zandpad, en wandelen gezamenlijk terug naar de camping. Eenmaal daar frissen we ons op, en dan is het tijd voor een verdiende WINETIME! De eigenaresse van de camping komt nog even langs en biedt ons aan om ’s avonds een van de appartementen te gebruiken. Hier kunnen we binnen zitten en koffie of thee zetten, een aanbod dat we met beide handen aannemen.

De camping blijkt ideaal voor onze groep: eenvoudig, maar van alle gemakken voorzien. Elke ochtend om 08:00 uur wordt vers brood op bestelling geleverd. Hoewel de campingwinkel nog ingericht moet worden, maakt de lage prijs dit ruimschoots goed. Voor zes personen met vijf tenten betalen we slechts €20 per nacht, oftewel minder dan €4 per persoon.

De eerste dag van ons zeekamp was een groot succes: een prachtige tocht, uitdagende omstandigheden, en een goede sfeer. Dit avontuur pakken ze ons niet meer af!

Dranske – Arkona v.v.

Nautische gegevens:

  • Wind: O max 3 bft.
  • Water temperatuur: 7 °C.
  • Lucht temperatuur: ± 17 °C.

Oorspronkelijk hadden we gepland om vandaag een binnenzee te bevaren en de tocht naar Arkona morgen te ondernemen. Maar met de uitstekende weersvoorspellingen besloten we deze kans te benutten en direct de open zee op te gaan.

De dag begint met een korte wandeling van 400 meter met de kano’s op onze schouders, weer de trap af richting het strand. Klaar voor een spectaculaire start door de branding… Helaas blijkt er amper sprake van golven. Geen branding vandaag, “helaas pindakaas”!

Op de heenweg richting Arkona komen we wel wat beweging in het water tegen, een zogenaamde seastate die is overgebleven van de nacht ervoor. Vlak bij de ondieptes treffen we zelfs een kleine branding aan. De kustlijn waar we langs varen is ronduit prachtig: steile duinen torenen hoog boven ons uit, en de stranden zijn bezaaid met grote rotsblokken. Dit maakt het aanlanden lastig, want vlakbij de duinen mogen we niet komen vanwege instortingsgevaar. De lange, rustige deining en de stralende zon zorgen ervoor dat het een ontspannen tocht is.

We besluiten iets verder naar het noorden te varen, in de hoop langs de oostkust een geschikte aanlandingsplek te vinden. Hier worden we verrast door een sterke stroming die onverwachts van opzij komt. Bovendien zien we een groot betonnen bouwwerk, mogelijk een oude bunker, half in het water liggen. Gelukkig vinden we iets verder in de luwte een geschikte plek om aan land te gaan. Elbrich heeft haar eigen creatieve manier van uitstappen, wat de nodige hilariteit oplevert.

Na een korte pauze besluiten we de vuurtoren van Arkona te bezoeken. Ik blijf achter om bij de kajaks te blijven, die blijkbaar veel bekijks trekken. Passanten maken er enthousiast foto’s van; onze uitrusting lijkt een ware bezienswaardigheid.

Wanneer iedereen weer terug is, maken we ons klaar voor de terugtocht. De wind is inmiddels volledig weggevallen, waardoor de terugreis rustig en weinig spectaculair verloopt. We komen zonder problemen aan bij onze startlocatie, waar we de kajaks opnieuw de trap op tillen en terugwandelen naar de camping. Daar spoelen we onze uitrusting grondig schoon met zoet water.

Het was weer een prachtige dag met uitstekend weer en adembenemende kustlijnen. Een heerlijke tocht die ons nog lang bij zal blijven!

Breege

Nautische gegevens:

  • Wind: NO 2 bft.
  • Water temperatuur 9 °C.
  • Lucht temperatuur ± 18 °C.

Vandaag vertrekken we met de auto en een aanhanger vol kajaks richting Breege, een korte rit vanaf onze camping. Bij een hotel vinden we een geschikte locatie om te water te gaan. De auto’s worden naar een parkeerplaats voor lang parkeren gebracht, waar het gebruik van een blauwe kaart verplicht is. Helaas levert dit ons twee boetes van €10 op, omdat onze parkeerkaarten niet op de voorgeschreven plek lagen – een bijzonder gastvrije ontvangst…

Zodra alles gereed is, beginnen we aan onze tocht over de Grosser Jasmunder Bodden. Door het wachten in de zon werd het in mijn droogpak wat te warm, dus een paar rolbewegingen in het frisse water boden de perfecte verkoeling. We varen zuidwaarts, aanvankelijk dicht langs de kust, maar ontdekken al snel dat het buiten de vaargeul extreem ondiep is.

We zetten koers naar een plek waar volgens de kaart een camping zou moeten zijn – onze geplande rustplek voor vandaag. Bij aankomst treffen we een surfschool, maar de camping ligt, naar verluidt, achter de duinen. Desondanks is het een prachtige, beschutte plek om even uit te stappen en te ontspannen in de zon.

Wanneer we onze tocht vervolgen, merken we dat de wind volledig is weggevallen. Dit maakt de binnenzee tot een kalm en enigszins eentonig vaargebied: ons einddoel is al van verre zichtbaar en we moeten grotendeels de vaargeul volgen.

Al met al was het een rustige en mooie dag, al bood het gebied minder dynamiek dan we hadden gehoopt. Morgen verkennen we een nieuw vaargebied en verplaatsen we ons naar een andere camping, Ostseecamp nabij Suhrendorf.

Suhrendorf – Neuendorf v.v.

Nautische gegevens:

  • Wind: WNW 4 tot 5 bft.
  • Water temperatuur: 11°C.
  • Lucht temperatuur: 10 °C.

Onze uitvalsbasis is de camping Ostseecamp in Suhrendorf, gelegen op het eiland Ummanz. We verblijven op een uitgestrekt terrein waar het sanitair op enige afstand ligt – een goede reden om telkens de waterzakken te vullen bij een toiletbezoek. De omgeving is hier merkbaar vlakker en biedt weinig beschutting tegen de wind. Gelukkig brengt de tarp enige verlichting, al is de doordringende geur van rottend zeegras onontkoombaar.

De wens voor meer wind is inmiddels ruimschoots vervuld. Het is een bewolkte, frisse ochtend wanneer we onze tocht beginnen. Het instappen vereist enige doorzettingskracht: we waden kniediep door aangespoeld, rottend zeegras voordat we daadwerkelijk kunnen vertrekken. Vanaf lagerwal varen we tegen de wind in, waarbij de ondiepten zorgen voor brekende golven.

Een directe koers naar Neuendorf is niet mogelijk vanwege de uitgestrekte ondieptes en de rotsen die vlak onder het wateroppervlak schuilgaan. We navigeren daarom eerst op kompasrichting 340° naar boei 38. Zodra we deze bereiken, hebben we goed zicht op Neuendorf en sturen we iets rechts van het dorp aan. De noodzaak om nauwkeurig te navigeren maakt de oversteek extra interessant.

Bij Neuendorf landen we aan op een klein strandje, een ideale plek voor een pauze. Hier ontmoeten we een groep zeekajakkers uit Berlijn, die momenteel kamperen in Schaprode. Onder het genot van koffie en Apfelstrudel nemen we uitgebreid de tijd om te rusten voordat we de terugtocht aanvaarden.

De terugweg richting Suhrendorf verloopt aanzienlijk sneller – met de wind in de rug genieten we van een prachtige surf terug naar de camping. Een schitterende tocht langs het eiland Hiddensee!

Suhrendorf – Shaprode v.v.

Nautische gegevens:

  • Wind: ONO 5 tot 6 bft.
  • Water temperatuur 11 °C.
  • Lucht temperatuur 10 °C.

Het weer is vandaag minder gunstig dan de afgelopen dagen. We kunnen wel varen, maar het wordt een kortere tocht. De ochtend begint bewolkt, maar tegen het einde van de dag breekt de zon weer door.

Net als gisteren zetten we koers richting boei 38, waarna we doorvaren naar Schaprode. We zijn dringend toe aan wat verversingen en hopen daar een supermarkt te vinden. De tocht verloopt voorspoedig, al vraagt de harde tegenwind om stevig peddelwerk – precies de uitdaging die we zochten.

Voor de haven van Schaprode worden we opnieuw geconfronteerd met ondieptes en verraderlijke rotsen net onder het wateroppervlak. De vaargeul naar Schaprode is extreem smal, wat we al snel in de praktijk bevestigd zien. Terwijl we pauzeren op een beschut zandstrand, loopt een zeilschip, dat door de wind uit koers wordt gezet, direct vast. Wat volgt, is een waar schouwspel: verschillende bootjes proberen de gestrande zeilers los te trekken. Uiteindelijk is het de kleinste boot die, door slim tegendraads te slepen, het zeilschip weet te bevrijden – een onverwacht stukje entertainment.

Met voldoende tijd over verkennen we het dorp, maar dat blijkt snel gedaan. Schaprode is klein en trekt veel toeristen. En dan de teleurstelling: geen supermarkt. Dit brengt ons bij de camping, waar gelukkig een kampwinkel te vinden is. We slaan wat noodvoorraad in, al blijkt later dat we hier geen gebruik van hoeven te maken.

Voor de terugtocht varen we nog even door de haven om de sportvisbootjes te bekijken. Vervolgens zetten we surfend koers naar boei 38. De golven van één meter hoog komen echter grotendeels dwars in, wat de afdaling uitdagender maakt dan verwacht.

Al met al een korte tocht, maar zeker een leuke!

Suhrendorf Hiddensee (rond om de zuid).

Nautische gegevens:

  • Wind: ONO 2 bft. later in de middag 5 aantrekkende naar 6 bft.
  • Water: 11 °C.
  • Lucht: 14 °C.

Gisteren gaf de eigenaar van de surfschool op de camping ons een interessant idee voor een kajaktocht. Vandaag brengen we dat plan in uitvoering: we gaan een stuk klûnen met de kajak op het eiland Hiddensee.

Op zoek naar de doorgang

Bij aanvang van de tocht staat er nauwelijks wind. We zetten koers in noordwestelijke richting, op zoek naar een kleine baai op Hiddensee. Dankzij de GPS vinden we uiteindelijk de juiste locatie. Een smalle doorgang geeft toegang tot de baai, maar de doorgang is zo krap dat we er met moeite doorheen kunnen. De baai grenst direct aan een gesloten natuurgebied (rode zone).

Aan het einde van de baai stappen we uit en zoeken een geschikt pad. We slepen de kajaks op de wal en bevestigen de wielen onder de boten. Vanaf hier volgt een korte, maar pittige tocht van een paar honderd meter door wisselend hard en rul zand richting de Oostzee. Als laatste overwinnen we een laag duin, waarna we het strand bereiken – een perfect moment om even af te koelen in het water.

Omvaren langs de zuidkant

Na een pauze op het strand bereiden we ons voor op de lange tocht rondom de zuidkant van Hiddensee. Elbrich gaat op verkenning en ontdekt vlakbij de landingsplek een onverhard fietspad. Onderweg komt ze twee verbaasde fietsers tegen, die niet goed weten wat ze aan moeten met een vrouw in een droogpak, spatzeil en zwemvest midden op het fietspad.

De tocht duurt zeker drie uur, grotendeels omdat we niet door de beschermde natuurgebieden mogen varen en daarom moeten omvaren. Dit vormt echter geen groot obstakel, omdat de rode zones grotendeels droog staan, wat het navigeren vergemakkelijkt.

De terugtocht in opstekende wind

Het laatste stuk rond de zuidkant vraagt om precisie in de navigatie, zodat we binnendoor naar de volgende vaargeul kunnen. Inmiddels trekt de wind aan naar 4 tot 5 Bft, precies zoals voorspeld in het marifoon weerbericht. De harde zijwind bemoeilijkt onze koers en dwingt ons tot extra inspanning. Zodra we de vaargeul verlaten en richting de camping varen, wordt het opletten geblazen: het water is druk met surfers en kitesurfers. Uiteindelijk arriveren we veilig op de camping na een mooie en geslaagde laatste tocht van onze vakantie.

Later op de avond horen we dat door de harde wind twee mensen met een Canadese kano vermist waren. Gelukkig worden ze later die avond alsnog veilig op de camping teruggevonden.

Conclusie

Het eiland Rügen is een prachtige bestemming voor zowel fietsen als zee-kajakken. Het biedt talloze mogelijkheden voor zowel beginnende als ervaren kajakkers. Het is echter essentieel om recente zeekaarten te gebruiken, vanwege de talrijke afgesloten natuurgebieden.