Schotland 2012

“Outer Hebrides” en “Inner Hebrides”

Dit jaar staat een unieke reis op de planning: we gaan naar Schotland, met als ultieme bestemming de adembenemende Outer Hebrides. Met z’n drieën hebben we ons enthousiast aangemeld voor deze Peddelpraat-tocht. Als tochtleider hebben we niemand minder dan één van de Engelse toppers op het gebied van zeevaren, Philip Clegg.

Philip is een fulltime coach bij Nigel Dennis, een naam die bekend staat om zijn expertise in het zeekajakvaren. Zijn vaardigheden hebben we al op verschillende dvd’s bewonderd, waar hij indruk maakte met zijn behendige en gecontroleerde stijl. Hoe hij als tochtleider functioneert, is voor ons nog een verrassing – maar daar zullen we tijdens de tocht snel genoeg achter komen. Onze nieuwsgierigheid is in elk geval gewekt!

Om goed voorbereid te zijn, maken we gebruik van de getijdeninformatie uit de Scottish Tide Time and Tables Diary 2012. Voor Oban hebben we de gegevens op een rijtje, en voor de Outer Hebrides houden we een correctie van +1 uur aan.

Het belooft een avontuurlijke en leerzame ervaring te worden, waarbij we niet alleen onze kajakvaardigheden testen, maar ook de ongerepte schoonheid van Schotland zullen ervaren. Wij zijn er klaar voor – laat de reis maar beginnen!

IJmuiden – Newcastle upon Tyne.

De reis begint: Met de veerboot naar Schotland

Na lang wachten is het eindelijk zover: we vertrekken richting Schotland! Onze reis begint met de veerboot van IJmuiden naar Newcastle upon Tyne. Omdat de overtocht ’s nachts is, hoeven we gelukkig niet al te vroeg te vertrekken. We verzamelen in Bolsward, waar we onze drie kajaks stevig op het autodak bevestigen. De rest van de kajak- en kampeeruitrusting gaat achterin de auto, en zo zijn we klaar voor vertrek naar IJmuiden.

Bij aankomst in IJmuiden moeten we nog even wachten voordat we aan boord mogen. Tijd genoeg dus om nog een keer te controleren of de kajaks goed vastzitten. Zodra we door de douane zijn, verloopt alles soepel. De auto staat snel aan boord, en mijn ervaring op schepen komt nu goed van pas bij het vinden van onze hut. Het blijkt een prima onderkomen te zijn voor deze ene nacht. Na het inchecken verkennen we het schip. Tot onze verrassing ontdekken we diverse winkels aan boord, al zijn die bij vertrek nog gesloten.

We besluiten eerst naar buiten te gaan om te genieten van het mooie weer. De zee is kalm, wat zorgt voor een ontspannen begin van de reis. Omdat we vooraf een maaltijd hebben gereserveerd, hoeven we ons daar verder geen zorgen over te maken.

Wanneer de winkels buitengaats opengaan, willen de dames even shoppen. Ik laat me meeslepen en geef mijn best mogelijke adviezen over hoe een jurkje zou staan, maar uiteindelijk wordt er niets gekocht. Gelukkig maakt het uitstekende diner veel goed: een uitgebreid buffet met zowel warme als koude gerechten. Beter kan haast niet! We blijven lang aan tafel, maar besluiten daarna direct naar onze hut te gaan om uit te rusten.

De volgende ochtend staan we vroeg op voor een lange rit naar Oban – bekend van de whisky, uiteraard. De reis is begonnen, en het avontuur wacht!

Van Newcastle naar Oban

Een lange maar prachtige reis begint:

Na een benauwde, warme nacht aan boord ben ik blij dat ik eindelijk uit bed kan. Na een snelle douche ga ik op zoek naar een broodnodige bak koffie. Al snel voegen de dames zich bij me, en we realiseren ons dat we nog ruimschoots de tijd hebben voordat de ferry in Newcastle aanmeert. We nestelen ons in de cafetaria, waar we genieten van een heerlijk uitzicht op zee tijdens het ontbijt.

Bij aankomst lijkt het ontschepen soepel te verlopen, maar de douane heeft andere plannen. We blijken midden in een stiptheidsactie te zitten, naar verluidt als gevolg van de aankomende Olympische Spelen. Hoewel het wat frustrerend is, besluiten we het gelaten te accepteren. Uiteindelijk mogen we, als een van de laatste auto’s, doorrijden – vriendelijk uitgezwaaid door de douaniers.

Met de chauffeuse achter het stuur begint het echte avontuur: links rijden! Vooral de eerste rotondes in Newcastle zijn even spannend, maar dankzij de tomtom en een flinke dosis oplettendheid komen we er zonder problemen doorheen. Ik fungeer als bijrijder en navigator, al heeft onze chauffeuse een duidelijke eigen wil. Waar de tomtom rechts wil en ik dat bevestig, kiest zij soms resoluut voor links. Zo rijden we via Edinburgh, wat gelukkig ook een prachtige route blijkt te zijn.

De rit verloopt rustig en soepel, en al snel hebben de dames het links rijden volledig onder de knie. We stoppen meerdere keren om even de benen te strekken en van het landschap te genieten. Het laatste stuk door de Schotse Hooglanden is werkelijk adembenemend. Ruige bergen, schilderachtige dalen en eindeloze vergezichten – dit is precies waarvoor we naar Schotland zijn gekomen.

Na een lange dag bereiken we eindelijk Oban en vinden we de camping. Het opzetten van de tenten en een welverdiende maaltijd voelen als een opluchting na de uren in de auto. Morgen houden we een rustdag om te acclimatiseren en op ons gemak de omgeving te verkennen. Daarna begint het echte avontuur.

Het weer blijkt typisch Schots: veel zon, geen regen – en een overvloed aan midges. Gelukkig hebben we onze voorbereidingen getroffen: met hoofdnets om en koffie-proof muggennetten blijft de overlast binnen de perken. Bovendien biedt een plekje in de wind genoeg bescherming tegen deze kleine plaaggeesten. Alles bij elkaar een veelbelovend begin van onze reis door dit prachtige land!

Oban

Een Shopdag en Verkenning van de Stad

Na een ontspannen ontbijt besluiten we vandaag naar Oban te wandelen. We spreken af dat dit de enige shopdag van de vakantie zal zijn, en ik ga zonder protest mee. Ik houd me keurig aan de afspraak, al vraag ik me af, gezien het enthousiasme van de dames, of dit echt de laatste keer winkelen zal zijn. Gelukkig kan ik mezelf geruststellen: de Outer Hebrides zijn deels onbewoond, wat betekent dat winkels schaars zullen zijn. Met die gedachte blijf ik dapper.

De wandeling naar Oban is aangenaam, mede dankzij het prachtige weer. Het stadje zelf is charmant en trekt veel zeezeilers aan. Oban staat bekend om zijn whisky – zoals bijna elk dorp of stad in Schotland – en wordt vaak de officieuze hoofdstad van de West Highlands genoemd. Met recht draagt het ook de bijnaam ‘Toegangspoort tot de eilanden’. Het stadje ligt aan de voet van de imposante bergen van Lorn, die zich majestueus uitstrekken van het binnenland tot aan de kust, wat een indrukwekkend decor biedt.

Voor de kust liggen de eilanden van de Inner Hebrides, een waar paradijs voor kanovaarders. Het landschap en de sfeer in Oban spreken ons alle drie enorm aan.

Er hangt een bepaalde eigenzinnigheid, een tikkeltje rebels, wat ons doet denken aan onze Friese achtergrond. Misschien is dat wel waarom we ons hier zo thuis voelen.

De dag in Oban was een groot succes. Het was heerlijk om op ons gemak door het stadje te struinen, het mooie weer in ons op te nemen en ons even onder te dompelen in de charme van de West Highlands. Morgen wacht een nieuwe reisdag met de veerboot naar de volgende bestemming. Vanaf dat moment gaat het echte avontuur van start!

Oban – Castle-bay

Op weg naar de Outer Hebrides

Vandaag is het zover: we vertrekken naar de Outer Hebrides! Gisteren hebben we kennisgemaakt met onze gids, Phil Clegg. Een sympathieke kerel die eerst benieuwd was naar onze ervaring en onze wensen voor deze reis. Dat laatste was snel duidelijk: we willen maar één ding – zoveel mogelijk kajakken, bij voorkeur in de adembenemende omgeving van de Outer Hebrides.

De voorbereiding

Phil heeft alles geregeld voor de overtocht. Met beladen auto’s rijden we naar de veerboot. Daar laden we de kajaks af en voorzien ze van onze uitrusting: kleding, kampeerspullen, eten en andere benodigdheden. De auto’s worden vervolgens teruggebracht naar de camping, en dan begint het wachten. De tijd brengen we door met koffie en gesprekken met nieuwsgierige voorbijgangers. Het is ook een opmerkelijk gezicht: een rij kajaks op wielen trekt uiteraard wat bekijks. 

De overtocht zelf duurt zeven uur – een lange zit. Onderweg doen we eerst Lochboisdale op South Uist aan, en daarna varen we door naar Castlebay. Het weer is prachtig, met weinig wind, maar zodra we uit de zon stappen, merken we hoe fris het is. We vullen de tijd met ontspannen, koffiedrinken en uitkijken naar onze aankomst.

Aankomst in Castlebay

Als we eindelijk in Castlebay aankomen, is het al laat. Er moet nog van alles gebeuren: een kampeerplek zoeken, koken en ons klaarmaken voor de nacht. Het gebrek aan zon maakt het koud, en dat helpt niet bepaald bij het groepshumeur.

Omdat er geen camping in de buurt is, kiezen we direct voor wildkamperen. Langs het water, vlak bij de haven en aan de voet van het dorp slaan we onze tenten op. Niemand kijkt er vreemd van op; het lijkt hier de

normaalste zaak van de wereld. Hoewel het terrein niet helemaal vlak is, vinden we allemaal een plek waar we ons min of meer comfortabel voelen. Vooraf moet je wel even opletten: het terrein wordt ook gebruikt door hondenuitlaters, dus eerst opruimen voor je de tent plaatst. Gelukkig biedt de haven een toilet en zoet water, wat een hoop gemak oplevert.

Avondritueel

Het koken doen we met z’n drieën. We genieten van een stevige maaltijd, en terwijl de dames afwassen, zet ik thee. Na de thee volgt nog een glaasje wijn, en dan duiken we snel onze slaapzakken in. Het is behoorlijk koud, en na een lange reisdag voelen we de vermoeidheid in onze benen.

Vooruitblik

Morgen begint het echte avontuur: eindelijk het water op!

Castlebay – Mingulay.

Nautische gegevens:

  • Hoogwater: 11:25 + 300 LAT
  • Laagwater: 18:10 + 160 LAT
  • Afstand: 11,7 nm.
  • Windkracht: 2 tot 3 en later 4 bft.
  • Water temp.: 12 °C
  • Lucht temp.: 16 °C
  • Zonnig

Vandaag is het zover: de zeekano trektocht begint!

De verwachtingen zijn hooggespannen, en voor iedereen in de groep zijn ze anders. Zelf hoop ik stiekem op een tidal race. Zelfs als we alleen maar kunnen kijken, zou dat al een fantastische ervaring zijn. Maar voor het zover is, moeten de boten worden ingepakt en keren we terug naar de steiger bij de veerboot. Hier bevindt zich een helling waar we te water kunnen.

Phil heeft wat kaarten gekocht en stelt voor om richting Mingulay te varen. Het is echter geen strikt doel; we kunnen onderweg op verschillende plekken stoppen en kamperen. Phil wil dat dit een gezamenlijke beslissing wordt, afhankelijk van de wensen van de groep. Na de tochtbespreking is het eindelijk zover: we laten de kajaks te water.

Onze tocht begint met een unieke ervaring: we varen onder de pier van de veerboot door, de open zee tegemoet. Het weer is rustig en zonnig, ideaal om de eerste mijlen af te tasten wat de verschillende groepsleden aankunnen. Het tempo is voor mij wat gestaag, maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg.

Als mijn berekeningen kloppen (en dat doen ze meestal), hebben we zeeën van tijd om Mingulay te bereiken. Maar op dit moment genieten we vooral van het moment: we zijn op zee, omringd door een adembenemend mooie omgeving. Onze eerste rustplaats bereiken we op het eiland Sandray, aan de zuidkant.

Bij het omvaren van de bocht worden we verrast door een spectaculair uitzicht: een strand dat bijna tropisch aandoet. Het witte zand en het helder smaragdgroene water vormen een fascinerend contrast met de ruige natuur om ons heen.

Dit is het laatste wat ik had verwacht op deze tocht – en juist daarom voelt het als een cadeautje van de natuur.

Na een welverdiende rustpauze, waarbij we onze eerste zeehond zien die ons nieuwsgierig vanaf de waterlijn gade slaat, gaan we weer op pad. De volgende etappe brengt ons over een twee nautische mijl brede oversteek. Hier hebben we te maken met een stroming die vanuit de Atlantische Oceaan dwars op onze route staat. In combinatie met de aantrekkende wind zorgt dit voor een behoorlijke deining – precies de uitdaging waar we naar op zoek zijn. Het varen is prachtig en geeft me een gevoel van puur plezier. Onderweg spotten we de eerste papegaaiduikers, een bijzonder gezicht.

Onze tweede rustplaats bereiken we aan de zuidkant van het eiland Pabbay, een idyllisch plekje waar de schoonheid van de natuur ons opnieuw betovert. Als dit een voorbode is voor de rest van de reis, staan ons nog twee schitterende weken te wachten.

De volgende oversteek is iets ruiger, maar goed te doen. Bij aankomst op Mingulay worden we getrakteerd op een adembenemend spektakel: een grote kolonie papegaaiduikers, die massaal om ons heen duiken en foerageren op zee. Dit moment is onvergetelijk en voelt als een waar privilege.

We landen aan de westkant van Mingulay, in een beschutte baai die uitblinkt in rust en schoonheid. Hier laten we de kajaks op het strand achter en zetten onze tenten op langs de rand van een duin. Het zand is los, dus ik veranker mijn tent met keien, die hier in overvloed te vinden zijn. Het eiland heeft een zoetwaterstroompje, een waardevolle bron om ons waterreservoir aan te vullen.

Mingulay is een onbewoond eiland, onaangetast door de moderne wereld. De rust en isolatie maken het een unieke plek. Hier zijn we volledig zelfvoorzienend, wat betekent dat er ook geen telefoonverbinding is. Het voelt als een stap terug in de tijd, omgeven door niets anders dan pure natuur.

Mingulay – Berneray.

Nautische gegevens:

  • Laagwater: 06:51 + 180 LAT.
  • Hoogwater: 12:25 + 290 LAT.
  • Laagwater: 19:04 + 180 LAT.
  • Afstand: 13 nm.
  • Windkracht: 3 tot 4 bft.
  • Water temp.: 12 °C.
  • Lucht temp.: 16 °C.
  • Licht bewolkt.

Vandaag heeft Phil een prachtig plan: een tocht in de vorm van een acht rond de eilanden Mingulay en Berneray. Dit betekent dat onze tenten kunnen blijven staan en we met relatief lichte kajaks op pad gaan. Hoewel ik mijn kajak nooit volledig leegmaak – ik neem altijd de essentials mee – voelt de boot toch lichter dan normaal.

We starten zuidwaarts en maken de oversteek tussen de eilanden. Vlak bij Berneray gebeurt er iets spectaculairs: grote vinnen verschijnen plots naast mijn kajak. Het duurt niet lang voordat iedereen het opmerkt en de camera’s tevoorschijn komen. Het zijn basking sharks, indrukwekkende reuzen van de zee. Gelukkig zijn ze ongevaarlijk; deze vegetarische haaien filteren plankton uit het water en laten zich niet afschrikken door onze aanwezigheid. We naderen ze tot op enkele meters. Wat een onvergetelijke ervaring!

We varen verder langs de westkant van Berneray, waar imposante rotswanden steil oprijzen uit de Atlantische Oceaan. De kliffen zijn een paradijs voor zeevogels, die in enorme aantallen elke centimeter van de rotsen bevolken. Het is een indrukwekkend schouwspel, al is een blik omhoog zonder gesloten mond niet aan te raden – tenzij je een sterke maag hebt.

Bij de oostkant van het eiland worden we opnieuw verrast, deze keer door een groep zeeleeuwen. Hun immense grootte is pas echt duidelijk als je ze van dichtbij ziet. Waar ze op foto’s nog op grote zeehonden lijken, zijn ze in werkelijkheid massieve dieren. Dit maakt het natuurspektakel compleet: haaien, zeeleeuwen en een levendige vogelwereld – een fantastische start van onze trektocht.

Na een lange rustpauze aan de noordoostkant van Berneray, waar enkele groepsleden een wandeling naar de vuurtoren maken, vervolgen we onze tocht richting Mingulay. Aan de westkant van het eiland ontdekken we prachtige grotten die met de kajak toegankelijk zijn. Hier spenderen we ruim de tijd, genietend van de unieke ervaring om door de rotsachtige tunnels te peddelen.

Mingulay – Sandray.

Nautische gegevens:

  • Laagwater: 07:51 + 180 LAT.
  • Hoogwater: 14:01 + 280 LAT.
  • Laagwater: 20:09 + 190 LAT.
  • Afstand: 7,6 nm.
  • Windkracht: NO 5 bft.
  • Water temp.: 12 °C.
  • Lucht temp.: 14 °C.
  • Licht bewolkt.

Verrassingen en uitdagingen op zee

Vanmorgen werden we opnieuw gewekt door het bijzondere geluid van een zeehondenkoor. De groep zeehonden lag vredig te rusten op het strand, zo’n tweehonderd tot driehonderd meter van onze boten. Vandaag vervolgen we onze reis naar het noorden. Dit keer breken we onze tenten af en sjouwen al onze spullen door het zware, mulle zand van het duin waar we onze kampplaats hadden opgezet. We tappen water uit een nabijgelegen beekje dat in het strand verdwijnt. Om het drinkbaar te maken, koken we het zorgvuldig.

Phil heeft geen vast plan voor vandaag, behalve dat we langs de oostzijde van de eilanden noordwaarts varen en onderweg zien waar we uitkomen. Het maakt mij niet veel uit. De omgeving is adembenemend en zolang ik kan varen, ben ik tevreden. Zonder specifiek einddoel verlaten we Mingulay. In de luwte van het eiland begint de tocht rustig, maar zodra we Mingulay achter ons laten, krijgen we te maken met flinke golven. De harde wind en de oceaanstroming zorgen voor uitdagende omstandigheden. De golven zijn hier extra hoog doordat we ons aan lagerwal bevinden.

Plotseling klinkt er een paniekerige schreeuw: “Addie! Zwemmer!” Een van onze vrienden is omgeslagen. Hoewel ik graag zou helpen bij de redding, zijn er andere boten dichterbij. Phil bereikt de drenkeling als eerste en hij zit snel weer veilig in zijn boot. Voordat we verder kunnen, nemen we een pauze zodat de drenkeling van de schrik kan bekomen en zich weer zeker voelt. Geduldig wachten we als groep, dobberend op de ruwe zee.

Na dit incident varen we verder naar Pabbay, waar we pauzeren voor koffie, brood en wat rust. Tijdens deze stop bespreken we opnieuw onze plannen. Het blijft wat onduidelijk: we besluiten eerst naar het eiland Sandray te varen en van daaruit verder te kijken.

De tweede oversteek is minder turbulent, al hebben we de stevige wind recht op de kop. Bij onze volgende pauzeplek besluiten we om hier de nacht door te brengen. De sterke wind maakt verder varen riskant, maar dit idyllische, onbewoonde eiland biedt een perfecte plek om te kamperen. Met de marifoon luisteren we naar het weerbericht van de Britse kustwacht: ook morgen wordt harde wind voorspeld. Het plan is om af te wachten en het eiland te verkennen.

Op de heuvels voelen we de volle kracht van de wind, maar onze tenten staan beschut in de luwte. De rust van deze plek en de schoonheid van de natuur bieden een welkome afsluiting van een avontuurlijke dag op zee.

Sandray – Orosay.

Nautische gegevens:

  • Laagwater: 08:58 + 180 LAT.
  • Hoogwater: 15:23 + 290 LAT.
  • Afstand: 10,5nm.
  • Windkracht: NNW 5 bft.
  • Water temp.: 12 °C.
  • Lucht temp.: 14 °C.
  • Bewolkt af en toe regen.

Wind, regen en groepsdynamiek

Bij het wakker worden horen we het meteen: het klapperen van de tent laat geen twijfel bestaan. De harde wind die voorspeld was via het marifoonweerbericht is werkelijkheid geworden. Het roept direct de vraag op: hoe gaan we vandaag verder? Eerst ontbijten, dan horen we wel wat Phil in gedachten heeft. Zelf weet ik het ook niet, en de meningen in de groep zijn duidelijk verdeeld. Phil neemt het besluit om eerst naar het eiland Barra te varen en in het dorp Castle Bay meer informatie over de weersituatie in te winnen. Dat klinkt als een goed plan, dus we pakken in en gaan op weg. Zodra we uit de beschutting van het eiland komen, voelen we de wind weer vol op ons inwerken. De zeegang is stevig en de wind staat pal tegen. Het lijkt wel alsof we deze week een abonnement hebben op tegenwind.

Onderweg varen we langs Vatersay, een eiland tussen Sandray en Barra. Hier kiezen we een baai aan de oostzijde om even te pauzeren. We landen op een prachtig strand, maar de omstandigheden zijn verre van comfortabel: het is fris en een lichte regen maakt het er niet beter op. Om warm te blijven, besluiten we een wandeling te maken door dit bijzondere gebied. De baai ligt op het smalste stukje van het eiland. Een paar honderd meter verderop sta je al op het strand aan de westkant, dat uitkijkt over de Atlantische Oceaan. Vanaf de duinen heb je aan beide kanten zicht op de zee—aangrijpend mooi, zelfs onder deze grijze luchten.

Na de wandeling en wat rust stappen we opnieuw in de boten, met als bestemming Castle Bay op Barra. We landen bij de veerbootsteiger en zoeken een plek om te eten en te kijken hoe het weer zich ontwikkelt. Hier ontstaat echter een gespannen discussie binnen de groep.

Tot mijn frustratie wordt door enkele ervaren deelnemers onvoldoende rekening gehouden met de veiligheid van de groep. Deze tocht vraagt om zorgvuldigheid, en het gebrek daaraan baart me zorgen.

Na enige tijd wordt er eindelijk besloten om een stukje verder te varen naar het kleine eilandje Orosay, vlak voor de oostkust van Barra. Hier zetten we ons kamp op. Het weer verslechtert snel: de wind trekt nog meer aan en in de avond begint het flink te regenen. Zonder gezamenlijke schuilplaats trekt iedereen zich terug in zijn of haar eigen tent. Vermoeid van de dag en het wisselende groepsgevoel kruipt iedereen vroeg in de slaapzak.

De harde wind en regen buiten de tent herinneren ons eraan dat de natuur altijd de baas is. Hopelijk brengt morgen meer helderheid—zowel in het weer als in onze koers.

Orosay – Castle Bay.

Nautische gegevens:

  • Laagwater: 10:03 + 160 LAT.
  • Hoogwater: 17:21 + 310 LAT.
  • Afstand: 4,1 nm.
  • Windkracht: NNW 5 bft.
  • Water temp.: 12 °C.
  • Lucht temp.: 11 °C.
  • Bewolkt eerst regen later droog.

Terugkeer naar Castle Bay en een verstandige koerswijziging

Het meerdaagse weerbericht voorspelt weinig goeds. Als we wakker worden, horen we de regen tegen de tenten tikken en voelt de wind nog steeds stevig aan. Dit leidt tot een gezamenlijk besluit: we varen vandaag terug naar Castle Bay en nemen morgen de veerboot naar Oban. Daar hopen we in beter vaarwater alsnog onze tocht voort te zetten. Ondanks dit besluit niet bij iedereen in de groep even goed valt, is het zonder twijfel de juiste keuze. De voorspelde noordnoordwestelijke tot noordnoordoostelijke wind van kracht 6 Beaufort maakt het onrealistisch om een ruime oversteek te plannen. Zelfs binnen onze groep zijn er slechts drie vaarders—Phil, een andere sterke vaarder en ikzelf—die deze omstandigheden waarschijnlijk aankunnen. Het zou onverantwoord zijn om dit risico te nemen.

Met gemengde gevoelens pakken we onze boten in voor de terugtocht naar Castle Bay. In één doorvaart bereiken we de baai en zetten onze tenten weer op dezelfde plek als bij onze eerdere aankomst. Omdat we al vroeg in de middag aankomen, is er tijd over voor andere activiteiten. Iedereen kiest zijn eigen invulling voor de rest van de dag. Zelf maken we een mooie wandeling door de omgeving en combineren dit met een bezoek aan de lokale supermarkt. Tot nu toe hebben we onze maaltijden grotendeels kunnen bereiden met verse ingrediënten, en dankzij de aanvulling van vandaag kunnen we dit tot het einde van de vakantie volhouden.

Hoewel de terugkeer naar Castle Bay voelt als een kleine omweg van ons oorspronkelijke plan, brengt het ook rust en nieuwe mogelijkheden. Morgen zien we wat Oban ons te bieden heeft, hopelijk onder betere weersomstandigheden.

Castle Bay – Loch Feonchan

“Inner Hebrides”

Bij het openen van de tent worden we begroet door onverwacht prachtig weer, wat afwijkt van de eerdere voorspellingen. In dit gebied verandert het weer echter snel, en de keuze om naar een ander gebied te varen blijkt verstandig. We zijn vroeg opgestaan om op tijd de veerboot te halen, en Phil heeft de tickets geregeld. De lange overtocht brengt ons naar Oban, waar we rond drie uur in de middag verwachten aan te komen. Vanaf daar vervolgen we onze reis per kajak naar een geschikte kampeerplek.

De weersomstandigheden maken de overtocht bijzonder aangenaam; de zon nodigt ons uit om buiten te zitten. Onderweg worden dolfijnen waargenomen, een indrukwekkend moment dat onze lijst met unieke dierenwaarnemingen completeert. Eerder deze week zagen we al zeeotters, een zeldzaam en bijzonder schouwspel gezien hun schuwe aard.

Bij aankomst in Oban krijgen we van de havenmeester toestemming om de boothelling direct naast de veerboot te gebruiken. Dit moet wel binnen een uur gebeuren, omdat er een kleinere veerboot zal aanmeren. De tijdsdruk vormt geen probleem en we kunnen snel en efficiënt te water gaan.

Na omkleden varen we eerst naar de overkant van de baai, waar Phil kaarten van de Inner Hebrides aanschaft. Vervolgens zetten we koers naar het zuiden, richting een idyllische kampeerplek nabij een Loch. De locatie is perfect: in de late middagzon kan iedereen zijn natte uitrusting drogen en genieten van het rustige landschap.

Later op de avond neemt de wind toe, waardoor ik mijn tent een kwartslag moet draaien. De wind, die over de heuvels waait, drukt tegen de zijkant van de tent. Gelukkig is mijn tent stevig verankerd met vier haringen, en binnen tien minuten is de aanpassing voltooid.

Conclusie

De dag verloopt soepel en succesvol. De weersomstandigheden en de flexibele planning dragen bij aan een optimale ervaring. Het spotten van dolfijnen en de mooie kampeerplek maken deze dag extra bijzonder. Deze momenten benadrukken de schoonheid van de natuur en het belang van een goed doordachte aanpak tijdens onze reis.

Loch Feochan – Scarba

Nautische gegevens:

  • Laagwater: 10:42 + 130 LAT.
  • Hoogwater: 16:50 + 350 LAT.
  • Afstand: 13,3 nm.
  • Windkracht: ZW 2 bft.
  • Water temp.: 12 °C.
  • Lucht temp.: 14 °C.
  • Bewolkt , miezerig.

Ontdekkingen en beslissingen in de Inner Hebrides

In contrast met de harde wind die kenmerkend is voor de Outer Hebrides, ervaren we hier in de Inner Hebrides slechts een lichte miezerregen. Dit typisch Schotse weer hadden we tijdens deze reis nog niet eerder meegemaakt. Later horen we dat ook andere kajakkers ervoor hebben gekozen om vanwege de zware wind de Outer Hebrides te vermijden en terug te keren naar Oban, of zelfs helemaal niet te vertrekken. Hoewel deze keuze voor ons enige twijfel opriep, blijkt het achteraf een verstandige beslissing. Veiligheid gaat voorop, en het bespreken van deze keuze zorgt voor interessante gespreksonderwerpen tijdens het ontbijt.

De Atlantic Bridge

Na het ontbijt varen we rustig naar de beroemde Atlantic Bridge, een van de oudste verbindingen met het eiland Seil in de buurt van Oban. Bij aankomst biedt de omgeving een indrukwekkend uitzicht: onder de brug bevindt zich het hoogste punt van een ondiepe baai, waar het water aan beide zijden wegstroomt. Het extreme ondiepe karakter van deze baai geeft ons een gevoel dat doet denken aan het waddengebied. Op een gegeven moment moeten we zelfs uit de kajaks stappen en een stuk lopen.

Bij de brug pauzeren we voor een kop koffie. Het gebied is duidelijk populair bij toeristen, met picknicktafels, souvenirwinkels en een hotel-restaurant dat nu nog gesloten is. De historische en visueel aantrekkelijke Atlantic Bridge is een mooie halte op onze route.

De vaartocht door de Sounds

Na de pauze vervolgen we onze tocht door de Seil Sound naar het zuiden. Via de Shanâ Sound komen we uit bij de Sound of Jura, die we in westelijke richting oversteken. Hier voelen we de kracht van de natuur: een sterke stroming kruist onze route, die we met precisie dwars oversteken. Uiteindelijk bereiken we de zuidkant van Scarba, waar onze volgende bestemming wacht.

Aankomst bij de Golf of Corryvreckan

Bij Scarba bevinden we ons aan het begin van de beroemde en beruchte Golf of Corryvreckan, een van de gevaarlijkste getijdenstromen van deze regio. Deze plek staat bekend om zijn extreme stromingen en trekt avonturiers van over de hele wereld aan. Voor ons is het voorlopig een veilige rustplaats.

We landen op een locatie die populair is onder zeekajakkers. Ondanks de aanhoudende regen zet een deel van onze groep tenten op, terwijl anderen ervoor kiezen om te overnachten in een oud huisje dat vrij beschikbaar is voor reizigers. Wij kiezen ervoor om onze tenten op te zetten bij een snelstromende beek en bereiden onze maaltijd in de tent.

Avond en voorbereidingen

’s Avonds komen we bijeen in het huisje voor de dagelijkse “wijn time”, een moment van ontspanning en plannen maken. De muffe geur van het gebouw houdt sommigen van ons niet lang binnen, maar de aanwezigheid van een droogruimte is ideaal om onze natte kanokleding op te hangen. Terwijl de avond vordert, bespreken we de mogelijkheden voor morgen. De Golf of Corryvreckan roept ons, en we overwegen hoe we deze getijdenstroom op een veilige manier kunnen verkennen. Het avontuur wacht, en de combinatie van natuurkrachten en onze planning zorgt voor een unieke uitdaging.

Reflectie

Deze dag benadrukt de balans tussen avontuur en veiligheid. Onze keuzes worden continu beïnvloed door de omstandigheden, en elke beslissing draagt bij aan een onvergetelijke ervaring. De prachtige landschappen, uitdagende stromingen en unieke ontmoetingen met de natuur maken deze reis een bijzondere ontdekkingstocht.

Scarba – Luing

Nautische gegevens:

  • Laagwater: 11:21 + 110 LAT.
  • Hoogwater: 17:29+ 370 LAT.
  • Afstand: 11,4 nm.
  • Windkracht: ZW 3 bft.
  • Water temp.: 12 °C.
  • Lucht temp.: 11 °C.
  • Bewolkt , eerst regen en later miezerig.

Een dag vol uitdagingen en hoogtepunten

Na een nacht van aanhoudende regen worden we ook deze ochtend verwelkomd door druilerig weer. Het inpakken van onze uitrusting verloopt nat, en hoewel de droogruimte in het oude huisje het ergste heeft voorkomen, zijn de meeste spullen verre van droog. Ondanks de omstandigheden besluit Phil, gezien de matige wind, dat we door de Corryvreckan zullen gaan. Dit nieuws wekt enthousiasme bij mij en anderen in de groep. Het vooruitzicht om door een van Schotland’s meest beruchte tidal races te varen, belooft een spannende dag.

Voorbereidingen en verwachtingen

Terwijl ik mijn kajak te water laat op het stenige strand, zie ik een groepsgenoot oefenen met hoge steunen. Een subtiele herinnering aan de uitdaging die voor ons ligt. Ondanks de onderhuidse spanning vertrouw ik op mijn eigen ervaring en kennis, en ik kijk reikhalzend uit naar wat komen gaat.

Als iedereen in zijn kajak zit, vertrekken we richting de Corryvreckan. Er hangt een geladen stilte; ieder lijkt in gedachten verzonken, peinzend over hoe het zal verlopen. De reputatie van de Corryvreckan als een van de beroemdste tidal races van Schotland maakt het moment des te intenser.

Bij de ingang van de stroom lijkt alles kalm, bijna bedrieglijk rustig. Is dit de stilte voor de storm? Of onderschatten we de situatie? Vragen spoken door mijn hoofd, maar hoe verder we de stroom op varen, hoe meer ik begin te genieten van de omgeving. De stroming neemt toe en we passeren op veilige afstand een indrukwekkende draaikolk. Ondanks de kracht van het water blijft het oppervlak verrassend vlak. Dit roept bij ons allemaal de vraag op: was dit het nu?

De Omwenteling

Net als de spanning begint weg te ebben, verandert alles. Zodra we de bocht naderen om noordwaarts te varen, transformeert het water volledig. Waar de golven vandaan komen, weet niemand, maar ze zijn er ineens, en in overvloed. Het rustige water maakt plaats voor een wilde, spectaculaire rit.

In een rechte lijn volgen we Phil, die ons behendig door de chaos leidt. Hier komen onze vaardigheden op de proef: steunen, opkanten, krachtig peddelen en stabiliteit bewaren. De golven maken het tot een opwindende ervaring, een mix van adrenaline en bewondering. Het is een moment dat ik niet alleen met trots zal herinneren, maar ook uitgebreid zal delen – inclusief de hoogte van de golven.

Lunch en de Grey Dogs

Na deze intense passage gaan we aan land voor een welverdiende pauze. Onder de beschutting van onze tenten genieten we van een warme maaltijd en iets te drinken. Ondanks de aanhoudende regen blijven de gesprekken vol energie. Phil vertelt dat de volgende uitdaging de Grey Dogs is, een getijdegebied tussen Scarba en Lunga, bekend om zijn gecontroleerde maar krachtige stromingen. Dit gebied biedt de perfecte gelegenheid om te “spelen” in de stromingen en onze technieken verder te verfijnen.

De oversteek door de Grey Dogs verloopt met veel plezier, maar het verlaten ervan vormt een grotere uitdaging. Een sterke tegenstroming blokkeert onze doorgang, waardoor we overgaan op plan B: de kajaks slepen. Ondanks de inspanning blijft de stemming goed, al begint de kou bij sommigen door te dringen. Tijd om verder te varen en warm te blijven.

Avond bij Luing

Na een inspannende dag bereiken we het eiland Luing, waar we onze laatste wildkampeernacht van de vakantie doorbrengen. De regen is afgezwakt tot motregen, maar het blijft een race tegen de nattigheid om de tenten op te zetten. Binnen de tenten vinden we beschutting en rust, terwijl we door het tentdoek heen zien dat een groepsgenoot zijn tent precies op de rand van de hoogwaterlijn heeft opgezet. Niet ideaal, maar het water komt niet hoger, gelukkig.

Reflectie

Deze dag markeert voor mij een absoluut hoogtepunt van de reis. De mix van spanning, avontuur en het overweldigende natuurspektakel van de Corryvreckan en Grey Dogs hebben een onuitwisbare indruk achtergelaten. Het was een dag die me niet alleen uitdaagde, maar ook herinnerde aan de kracht van de natuur en het belang van teamwork. Een prachtig slotakkoord voor deze onvergetelijke vakantie.

Luing – Oban

Nautische gegevens:

  • Laagwater: 11:58 + 90 LAT.
  • Hoogwater: 18:05+ 380 LAT.
  • Afstand: 11,1 nm.
  • Windkracht: ZW 3 bft.
  • Water temp.: 12 °C.
  • Lucht temp.: 17 °C.
  • Zonnig.

Laatste dag van onze reis: een zonnige afsluiting

Vandaag markeert de laatste dag van onze reis, met prachtig weer en een zachte bries in de rug. De zon verwarmt ons, zelfs in onze droogpakken, en zorgt voor een comfortabel vaaravontuur. We varen richting het noorden en genieten onderweg van de charme van pittoreske dorpjes. De omstandigheden op het water zijn rustig, zonder grote uitdagingen.

Bij aankomst in Oban beëindig ik de dag met een paar Eskimorollen. Hoewel niet iedereen hiervan gecharmeerd is, geeft het mij veel voldoening. Vervolgens dragen we de beladen boten naar de camping. Hier hebben we de mogelijkheid om onze uitrusting te drogen en spullen die we niet meer nodig hebben in te pakken in de auto.

Op de camping ontmoeten we een tweede groep, die twee dagen na ons naar de Outer Hebrides is vertrokken. Door de aanhoudend harde wind zijn ook zij eerder teruggekeerd. Het is een plezier om oude vrienden te begroeten en verhalen uit te wisselen. Op het terrein treffen we ook de auto van een clubgenoot. Later hoor ik van hem dat ook hij ervoor koos in Oban te blijven vanwege de ongunstige weersomstandigheden in de Outer Hebrides.

Een reis vol herinneringen

Deze vakantie heeft ons onvergetelijke indrukken en schitterende ervaringen gebracht. Dat is precies hoe ik deze reis zal blijven herinneren. Morgen beginnen we aan onze terugreis naar Newcastle upon Tyne, met een overnachting onderweg. Zo nemen we geen risico en zorgen we dat we ruim op tijd zijn voor de veerboot naar IJmuiden overmorgen.

Met een voldaan gevoel kijk ik terug op een geslaagde reis die ons zowel rust als avontuur heeft gebracht.