kajak
Zee kajak uitrusting compleet
De kajak:
Een wereld van verschillen
De keuze van je kajak hangt volledig af van wat je wilt doen. Zee kajakken, wildwatervaren, of ontspannen peddelen op binnenwater vereisen allemaal andere eigenschappen. De materiaalkeuze – polyethyleen, polyester of carbon – is deels financieel en deels emotioneel:
- Polyethyleen is oersterk, maar relatief zwaar.
- Carbon is ultralicht, maar minder sterk.
- Polyester is lichter dan polyethyleen, makkelijk te repareren en biedt veel flexibiliteit in gebruik.
Mijn advies: probeer verschillende boten uit op het water waarop je daadwerkelijk wilt varen. Een vijver is geen geschikte testlocatie als je van plan bent op zee te peddelen. Heb je het budget, dan is het verstandig om een nieuwe boot direct op maat te laten maken. Hoewel dit enkele maanden wachttijd kan betekenen, weegt dat niet op tegen de jarenlange voldoening van een perfect passende kajak. Bovendien kan een op maat gemaakt en goed geplaatst voetschot extra ruimte creëren in het voorcompartiment, ideaal voor kampeerspullen. Houd er wel rekening mee dat een specifiek aangepaste kajak minder aantrekkelijk kan zijn bij doorverkoop, vooral als je kleiner van postuur bent.
De perfecte zeekajak kiezen:
-
Waar moet je op letten?
Bij het samenstellen van je uitrusting voor het zee kajakken is de kajak zelf zonder twijfel het belangrijkste onderdeel. Maar wat maakt een zeekajak eigenlijk geschikt voor jou? Dit is geen eenvoudige vraag, omdat de ideale kajak voor de één, totaal ongeschikt kan zijn voor een ander. Hoe bepaal je welke kajak bij jou past? Hier zijn enkele belangrijke overwegingen die je kunnen helpen bij je keuze.
-
Je gebruiksdoel
Denk eerst na over wat je precies met je kajak wilt doen. Wil je voornamelijk tochten maken op binnenwateren, zoals meren en rivieren? Of droom je ervan om de open zee te trotseren? Misschien wil je wel meerdaagse tochten combineren met kamperen. Je gebruiksdoel bepaalt welke kenmerken en eigenschappen jouw kajak moet hebben.
-
De invloed van een goede zitpositie op de prestaties van een zeekajak
Tijdens het testen van mijn zeekajaks is me één ding bijzonder waardevol gebleken: de mate van fysiek contact tussen mij en de kuip van de kajak. Dit heeft een enorme invloed op hoe de kajak presteert. Dit is iets wat veel kajakkers ervaren. Een slechte pasvorm kan de controle over de kajak flink beperken, terwijl een aangepaste zitpositie juist voor opmerkelijke verbeteringen kan zorgen. Deze aanpassingen maken het niet alleen makkelijker om de kajak te sturen en te kantelen, maar verbeteren ook de stabiliteit en maken het rollen soepeler. Het verschil dat een goede zitpositie kan maken mag je niet weg poesten.
Het heeft natuurlijk ook alles te maken met de lichaamsbouw van de kajakker. Waar ik in een specifieke zeekajak te weinig contact ervaar, heeft iemand anders daar misschien totaal geen last van. Ik realiseer me wel dat je met een betere aanpassing in de kuip de eigenschappen van de kajak niet verandert, maar ze wel beter tot hun recht laat komen. De eigenschappen van de kajak liggen immers al vast in het ontwerp.
Dat betekent ook dat je bijvoorbeeld een zeer koersvaste kajak niet zomaar wendbaar kunt maken. Het verschil zit erin dat een kajak die eerst moeilijk te beheersen was, na aanpassingen wel volledig onder controle is en doet wat jij wilt. Daarom is het essentieel om bij het testen van een kajak altijd kritisch naar de passing te kijken. Elk kajakontwerp is een compromis van verschillende eigenschappen..
-
Budget
Bepaal van tevoren hoeveel je wilt uitgeven. Overweeg of je een nieuwe kajak wilt aanschaffen of dat een goed onderhouden tweedehands exemplaar beter binnen je budget past. Houd rekening met extra kosten voor accessoires en onderhoud
-
Neem de tijd
Een verkeerde kajak koop je snel, maar dat kan op de lange termijn frustraties opleveren. Praat met andere kajakkers, vraag naar hun ervaringen, en probeer verschillende modellen.
Tips voor het testen van kajaks
-
- Test in het juiste vaargebied
Probeer kajaks uit in het soort water waar je ze wilt gaan gebruiken. Dit geeft je een realistischer beeld van de prestaties. - Beperk het aantal tests per dag
Varieer niet tussen te veel boten op één dag. De kans is groot dat je de laatste boot koopt, simpelweg omdat je al gewend bent geraakt aan het gevoel ervan. - Noteer je bevindingen
Schrijf na elke testdag je indrukken op: wat voelde goed, wat niet? Vergelijk je notities later om een weloverwogen keuze te maken.
- Test in het juiste vaargebied
Mijn zoektocht naar de perfecte kajak
Mijn eerste goede kajak was een North Shore Mariner. Later, na een verkeerde keuze met een Nordkapp, kwam ik bij de North Shore Calypso terecht. Het verschil was enorm.
De Mariner was betrouwbaar en had fijne vaareigenschappen. Toen ik echter de kans kreeg een Nordkapp te kopen, dacht ik dat dit de boot voor mij was. Dat bleek niet zo. Na twee jaar worstelen in een boot die niet goed bij me paste, maakte ik kennis met de Calypso. Eén tochtje en zelfs een succesvolle rol waren genoeg om overtuigd te raken. Ik ruilde mijn Nordkapp direct in voor de Calypso en heb daar tien jaar lang met veel plezier mee gevaren.
Toen de Calypso in 2011 vervangen moest worden, begon ik mijn zoektocht opnieuw. Dit keer ging ik grondig te werk: ruim een halfjaar testen en proefvaren, telkens in slechts één boot per keer. Ik noteerde alle voor- en nadelen en maakte een overzicht om mijn keuze te onderbouwen. Uiteindelijk koos ik de Nigel Dennis Explorer.
Mijn ideale kajak
Mijn nieuwe kajak moest aan een aantal eisen voldoen:
- Stevig en betrouwbaar
Geschikt voor intensief gebruik op zee, inclusief oefenen met rollen en reddingen. - Ruimte voor kamperen
Genoeg bagageruimte voor een uitrusting van minimaal twee weken. - Goede pasvorm
Niet te breed, en niet te smal. - Materiaal
Stevig polyester, ideaal voor mijn gebruiksdoelen.
Na diverse proefvaarten werd het dus de Nigel Dennis Explorer. Met voetpomp, op maat gemaakt schot, kielstrip en kompas is deze kajak perfect afgestemd op mijn wensen. Vanaf de eerste tocht voelde ik: dit is mijn kajak!
Door goed te testen en kritisch te blijven, kun je een kajak kiezen die jarenlang plezier en comfort biedt. Neem de tijd, vergelijk je opties, en maak een keuze waar je volledig achter staat.
De perfecte kajak bestaat niet, maar je kunt hem wel voor jou perfect maken
Ondanks de titel van dit stuk, moet ik eerlijk zijn: de perfecte kajak bestaat niet. Iedere kajakker heeft immers unieke behoeften, voorkeuren en omstandigheden. Wat wel mogelijk is, is een kajak creëren die voor jou persoonlijk perfect is.
Ik heb mijn eigen kajak zo aangepast dat hij perfect aansluit bij mijn wensen en gebruik. Voor mij benadert hij de perfectie, omdat hij precies doet wat ik nodig heb op het water. Of je nu comfort, snelheid, stabiliteit of wendbaarheid zoekt, de sleutel is om je kajak af te stemmen op jouw specifieke eisen en voorkeuren.
Met een beetje tijd en aandacht kun je een kajak samenstellen die voor jou als maatwerk voelt. Want uiteindelijk is de perfecte kajak niet degene die kant-en-klaar wordt geleverd, maar degene die je eigen persoonlijke touch draagt.
De Peddel:
Een essentieel onderdeel van jouw kajakervaring
De keuze van een peddel is een onderwerp van veel discussie onder kajakkers. Hoe bepaal je bijvoorbeeld de juiste lengte? Er zijn verschillende methoden om dit te berekenen, maar een handige vuistregel is als volgt: zet de peddel rechtop naast je neer en strek je arm omhoog. Kun je met je hand net over de bovenkant van de peddel reiken? Dan zit je in de juiste richting.
Bij het zeekajakken worden over het algemeen twee typen peddels gebruikt: de Euro-blad peddel (ook wel tour- of kajakpeddel genoemd) en de Groenlandse peddel. De vraag welke van de twee beter is, de Groenlandse peddel of het Euro-blad, is niet eenvoudig te beantwoorden. Beide peddels maken het mogelijk om dezelfde snelheid te behalen en alle gangbare (steun)slagen uit te voeren die nodig zijn bij het zeekajakken.
Het verschil zit voornamelijk in de manier waarop de peddels worden gebruikt: hoe ze worden vastgehouden, hoe ze in het water worden geplaatst en hoe de slag wordt ingezet. Bij beide peddels is echter één aspect essentieel: de kracht van de voorwaartse beweging komt voort uit de rotatie van het lichaam, die de kajak door het water voortstuwt.
Groenland Peddel
Werner peddel Shuna
Reserve peddel
Het Blad van de Peddel
De vorm en grootte van de peddelbladen zijn net zo belangrijk. Vermijd extreme keuzes: een blad dat te groot is kan vermoeiend zijn, terwijl een te smal blad minder efficiënt is. Mijn advies is om verschillende peddels uit te proberen, net zoals je dat doet met een kajak. Bij de meeste kanoverenigingen kun je peddels lenen en testen, zodat je een beter gevoel krijgt voor wat bij je past
Deelbare Peddels
Met het huidige aanbod aan peddels heeft de deelbare peddel een vaste plek in de markt. Het grootste voordeel hiervan is dat je de stand van de bladen kunt aanpassen. Maar let op: als je gewend bent aan een specifieke stand en blessurevrij vaart, laat je dan niet overhalen om deze stand te veranderen. Een andere stand kan ervoor zorgen dat je technieken, zoals de lage steun of de Eskimorol, niet meer soepel verlopen. Dit kan leiden tot ongelukken of blessures aan pols of elleboog.
De Reservepeddel
Een reservepeddel is essentieel voor veilige tochten. Mijn advies: kies altijd een model dat identiek is aan je primaire peddel. Je moet er zonder problemen grote afstanden mee kunnen afleggen, zoals van Vlieland naar Harlingen. Bespaar ook niet op kwaliteit. Goedkope peddels van €15,- zijn onbetrouwbaar en zullen juist in noodsituaties tekortschieten. Investeer in degelijk materiaal, want een reservepeddel gebruik je vaak in ongunstige omstandigheden.
Mijn Ervaring
Zelf heb ik jarenlang met een Lendal Archipelago van carbon gevaren. Deze peddel voelt stevig aan, is niet te zwaar, en ligt prettig in de hand. Hoewel ik lichtere peddels heb geprobeerd, gaven deze mij niet hetzelfde comfort en vertrouwen. Mijn reservepeddel was een Lendal Nordkapp, een deelbaar model dat volledig aan mijn eisen voldeed.
Tegenwoordig vaar ik met de Werner Shuna van carbon. Deze peddel is extreem licht, deelbaar en vaart fantastisch. Hoewel ik aanvankelijk sceptisch was over deelbare peddels vanwege de lagere piekbelasting van de steel, heb ik mijn mening bijgesteld. Toch beperk ik het gebruik van een deelbare peddel in situaties zoals het maken van een peddelbrug of het uitvoeren van een H.I.-redding, vooral met zwaar beladen boten.
Mijn reservepeddel is ook een Werner Shuna, maar dan in glasvezeluitvoering. Deze is iets zwaarder, maar verder identiek aan mijn primaire peddel. Hierdoor kan ik blessurevrij varen, zelfs als ik moet overstappen op mijn reserve.
Conclusie
De juiste peddel is een investering in je comfort, veiligheid en prestaties op het water. Of je nu kiest voor een deelbaar model of niet, zorg ervoor dat je peddel past bij jouw vaardigheidsniveau en persoonlijke voorkeuren. Een kwalitatieve peddel betaalt zich terug in betrouwbaarheid en plezier tijdens je tochten.
Spatzeilen
Spatzeilen, ook al weer zo’n onderwerp waar je in de winter hele club avonden mee kan vullen. Zeker als er een paar fanatieke vaarders aanwezig zijn die zweren bij hun (uit ter aard het best) spatzeil.
Ik gebruik drie soorten spatzeilen, een stevig dik neopreen spatzeil verstevigd met carbonvezels van het merk Aqua-pak in het normale vaarseizoen. In de winter vaar ik meestal met een dik waterdicht pvc spatziel van Zölzer. Daarnaast heb ik altijd een spatzeil van Reed bij mij.
Het Reed spatzeil is klein op te rollen, zodat ik die altijd als reserve spatzeil mee heb. De Reed ziet er gelikt uit, maar is erg gevoelig voor beschadigingen. Ik gebruik dit spatzeil dan ook alleen als ik zomaar wat ga varen en geen oefeningen doe. Het neopreen zeil van Aqua-pak is ijzersterk en kan tegen een stootje, dat is dus mijn eerste keus. En zoals gezegd, in de winter het Zölzer spatzeil.
Spatzeil
Aqua-pak neopreen
Spatzeil
Zölzer pvc
Spatzeil
Reed licht gewicht
Resumé
Ga bij de aanschaf van een kajak niet over één nacht ijs, bij de meeste kanoclubs is het wel mogelijk om in verschillende kajaks te mogen proefvaren. Dit kan ook bij de meeste kajak dealers, maar ga dan wel verschillende keren varen. Het mooiste zou zijn om de kano van je keuze te huren en te gaan varen op het soort water waar je altijd vaart.
Ook voor peddels geld, ga eerst met een peddel proefvaren voor je tot aanschaf over gaat en laat je niet lijden door de mode, maar door hoe jij altijd vaart. Verandering van bij voorbeeld de stand van je peddelblad kan lijden tot vervelende blessures.
Een spatzeil moet gewoon goed zijn en je tegen de elementen beschermen. Spatzeilen zijn wel aan slijtage onderhevig, controleer ze dus altijd voor je aan een tocht gaat beginnen. Het is niet onverstandig om een reserve spatzeil mee te nemen.